Advies? Bel 074-2662905

Meat & Co, editie 5-2021

Interview Stephen van Uhm

De vlees- en eiwitverwerkende industrie in Nederland is volop in ontwikkeling. Voedingsmiddelenproducten zijn continu nu op zoek naar partners die hen willen helpen bij een volgende stap om hun klanten te ontzorgen. Zo’n partner is Van Uhm. Het familiebedrijf uit Borne heeft zich afgelopen 75 jaar ontwikkeld tot een aanbieder van een groot aantal machinemerken voor de automatisering van het verwerkings-, productie- en verpakkingsproces. “Het is belangrijk om als bedrijf mee te blijven bewegen met waar de markt naar op zoek is en geholpen is. Het streven is om alles wat we goed doen, nog beter te gaan doen. Continu. Dat heeft ons hier gebracht en helpt ons hopelijk ook de volgende 75 jaar verder”, vertelt eigenaar Stephen van Uhm.

De ouderwetse bakfiets in de showroom valt direct op. Het is een replica van de
bakfiets waarmee Albertus Van Uhm kort na de oorlog op pad ging door Twente
om benodigdheden voor slagers (‘zoals rolladetouwen’) aan de man te brengen. De
bakfiets is al decennia terug ingeruild voor een uitgebreid machinepark. Zoals ook
de groothandelsfunctie die Van Uhm lang heeft bekleed, tot het verleden behoort.
Wat daarentegen al drie generaties overeind is gebleven, is een zekere Twentse
nuchterheid. “Wij zijn een bedrijf waar iedereen met beide benen op de vloer staat.
We werken hard en zijn altijd op zoek naar kansen, maar we zijn altijd bescheiden
gebleven. Mijn vader Jan was een echte handelsman. Dat zit ergens in het bloed.
Na mijn studie Commerciële Economie in Groningen heb ik eerst een aantal jaar bij
andere bedrijven gewerkt en daarna ben ik ingestapt.”


De bakfiets staat in zekere zin ook symbool voor de basis waarop Van Uhm vertrouwt.
“Toen ik in 2010 in het bedrijf kwam, was het al een prachtig en gezond bedrijf, met
een stevig fundament en een heleboel groeimogelijkheden. De groothandelsfunctie
hebben we toen stap voor stap afgebouwd en we zijn ons echt gaan specialiseren
als aanbieder van food processing machines voor de complete voedselverwerkende
industrie. Vlees of vis, kaas of vegan: dat maakt ons niets uit. We vertegenwoordigen
toonaangevende merken, waarmee we onze partners kunnen voorzien van het
juiste advies om hun productieproces te optimaliseren. Het merkenportfolio past
echt bij ons. Merken moet zeker qua cultuur bij ons passen. Daarmee bedoel ik dat
zij ondanks hun wereldwijde status korte lijnen blijven hanteren en actief met ons
meedenken over oplossingen. Door mensen die zelf verantwoordelijkheid durven
te nemen, net als de ruim 40 medewerkers die we hier en in Volendam (waar sinds
1989 dochterbedrijf Habuba is gevestigd, red.) hebben. Klanten ontzorgen door
de dingen goed te doen, op een normale manier. Onze klanten weten dat ze snel
geholpen worden als ze een probleem hebben. We beschikken in Borne over een
grote voorraad spare-parts en machines, waardoor we bedrijven ook altijd vlug weer
op weg kunnen helpen. Dat wordt gewaardeerd.”

Toekomst vol vertrouwen

“We hebben bewust gekozen voor merken die willen innoveren en samen met ons
willen groeien. Ons portfolio is ook niet in een paar jaar tijd tot stand gekomen,
maar samengesteld op basis van de feedback die wij terugkregen van onze verkopers
en technici. Wat horen zij op de werkvloer? Waarnaar zijn onze klanten op zoek?
Zodoende zijn we nu een aanbieder van totaaloplossingen voor de volledige
foodindustrie en petfood, zegt de 37-jarige Van Uhm.
Het 75-jarig bestaan werd onlangs op gepaste wijze gevierd. “Het bedrijf is
opgericht op 1 oktober 1946. We hebben geen groots evenement gehouden
mede door de huidige omstandigheden m.b.t. Covid, maar we hebben er wel
bij stilgestaan door een personeelsfeest te houden voor de medewerkers en
hun partner. Omdat ik er zeker waarde aan hecht om mijn waardering uit te
spreken in de mensen die Van Uhm tot een stabiele organisatie en een mooi
bedrijf hebben gemaakt”, vertelt hij. Van Uhm heeft dan ook alle vertrouwen
in de toekomst van het bedrijf. “Met ons machinepakket kunnen we een hele
wijde rang aan sectoren bedienen. Onze markt wordt alleen maar groter.
We hebben inmiddels al een aantal mooie projecten in de veganindustrie
gedaan. Laatst hadden we een veganproject dat we in dit specifieke geval
samen hebben opgepakt met Holac, een Duits merk dat gespecialiseerd is in
machinaal snijden. Ook voor Holac was dit iets nieuws. We leren van elkaar
en ontwikkelen als het ware dus samen een machine. Dat is zo’n voorbeeld
waarom wij nooit zeggen dat we sec een vertegenwoordiger zijn van merk
X of Y, maar dat wij echt een partnerschap hebben met onze merken en
zodoende klanten kunnen voorzien van de juiste oplossing.”

“MET ONS MACHINEPAKKET KUNNEN WE
EEN HELE WIJDE RANG AAN SECTOREN
BEDIENEN. ONZE MARKT WORDT ALLEEN
MAAR GROTER”


Ontwikkeling en service

Van Uhm is trots en tevreden over hoe het bedrijf er na 75 voor staat. “We
groeien gestaag en stabiel. De ambitie is om het bedrijf gezond te houden en
het leuk te hebben met elkaar”, zegt hij wat bescheiden. “Klanten goed blijven
bedienen, klinkt als een simpele ambitie. Maar door dat continu te blijven doen,
maak je als bedrijf continu stappen die passen bij onze visie en het plezier
houden op de werkvloer. Neem bijvoorbeeld de ringworstlijn die we onlangs
hebben gelanceerd (zie Meat & Co uitgave 4-2021). Monteurs kwamen met
dat idee tijdens de vrijdagmiddagborrel. Dan ben ik dus iemand die dan direct
zegt: ‘Werk het maar eens uit.’ Met machinebouwers in de buurt hebben we
vervolgens deze lijn ontwikkeld en zij mogen die nu ‘in licentie’ bouwen namens
Van Uhm. We gaan het niet ingewikkelder maken dan nodig is. We zijn flexibel
en als onze medewerkers goede ideeën hebben, dan ondersteunen we die.”


Wat hij niet onvermeld wil laten, is dat Van Uhm de afgelopen jaren veel
heeft geïnvesteerd in de serviceafdeling. “Dat is heel belangrijk voor onze
bedrijfsvoering. Het verkopen van een machine is mooi, maar het spel
begint daarna pas. Hoe goed zijn we bij calamiteiten? Als er een probleem
is, dan zijn onze monteurs snel ter plekke. En zoals ik eerder al zei, is onze
onderdelenvoorziening enorm gegroeid. We willen bewust veel losse onderdelen
op voorraad hebben, zodat we snel kunnen schakelen”, benadrukt Van Uhm.

Vierde generatie van uhm

Aan de muur van zijn kantoor hangt een grote foto van zijn grootste trots: zijn vrouw, twee dochters en een zoon. De vierde generatie Van Uhm? “De oudste zit pas een paar jaar op de basisschool. Het zou leuk zijn als uiteindelijk een van de kinderen toetreedt tot het familiebedrijf, maar het is zeker geen must. Laat ze vooral doen wat ze leuk vinden. Dat doe ik ook. Daarom zit ik hier enorm op mijn plek.”

vlees

wild & gevogelte

vis

vegetarisch

AGF

kaas & zuivel

convenience

petfood